MINISTERUL EDUCAȚIEI
O R D I N
privind aprobarea Mecanismului de Avertizare Timpurie în Educație (MATE) și a Metodologiei de implementare
și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii
Având în vedere:
— art. 94 alin. (2) lit. a), c), s) și w) din Legea educației naționale nr. 1/2011, cu modificările și completările ulterioare;
— Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.447/2020 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, cu modificările și completările ulterioare;
— Proiectul cu titlul „Dezvoltarea unui sistem integrat de prevenire, intervenție și compensare pentru a crește participarea școlară”, finanțat prin Serviciul de Sprijin pentru Reforme Structurale din cadrul Comisiei Europene,
Contract CE nr. SRSS/S2018/063, în temeiul art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 369/2021 privind
organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările ulterioare, ministrul educației emite prezentul ordin.
Art. 1. — Se aprobă Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE), prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrată din prezentul ordin.
Art. 2. — Se aprobă Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii, prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. — Toate unitățile de învățământ de stat care au nivel de învățământ gimnazial vor utiliza modulul informatic MATE în scopul colectării datelor privind identificarea riscurilor de părăsire timpurie a școlii.
Art. 4. — Direcția generală învățământ preuniversitar, Direcția generală pentru implementarea proiectului „România Educată”, Direcția generală management resurse umane și rețea școlară, Direcția generală minorități și relația cu Parlamentul, inspectoratele școlare și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. — Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
- Ministrul educației,
Gigel Paraschiv, secretar de stat
București, 30 decembrie 2021. Nr. 6.000.
ANEXA Nr. 1*)
ANEXA Nr. 2*)
Metodologia de implementare și utilizare a modulului informatic MATE și instrumentele MATE pentru prevenirea abandonului școlar și a părăsirii timpurii a școlii
Ministerul Educației
Programul Național pentru Reducerea Abandonului Școlar (PNRAS) Mecanismul de Avertizare Timpurie în Educație (MATE)
GRAFICUL ACTIVITĂȚILOR
Nr. Cat.activ.* | Denumirea activității | Durata (luni) | An I | An II | An III | |||||||||
Trim. I | Trim. II | Trim. III | Trim. IV | Trim. I | Trim. II | Trim. III | Trim. IV | Trim. I | Trim. II | Trim. III | Trim. IV | |||
1.1 | Activități MATE prevăzute prin PNRAS | 36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.1.1 | Identificarea elevilor cu risc | 36 | x |
|
|
| x |
|
|
| x |
|
|
|
1.1.1 | Introducerea datelor în SIIIR, raportarea periodică și ajustarea planurilor la timp. | 36 | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
1.2 |
Activități de prevenție | 36 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2.1 | „Să ne cunoaștem, să fim prieteni“ | 36 | x |
| x |
| x |
| x |
| x |
| x |
|
1.2.2
| ”Mănânc sănătos, sunt sănătos!”/ “Ce știu despre copilul meu?” | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
1.2.3
| ”Călătoresc, descopăr, învăț!” | 36 | x |
|
|
|
| x |
|
|
|
| x |
|
1.2.4 | Participare cursuri de formare | 36 | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
1.3 |
Activități de intervenție |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3.1 | Și eu pot să învăț! | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
1.3.2 | Incheiere contract cu o firmă de catering
|
| x |
|
|
| x |
|
|
| x |
|
|
|
1.3.3 | ”Sport- Aer liber- Sănătate” | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
|
”Noile tehnologii – o provocare?” | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
1.3.4 | “ Ei cum au reușit?” | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
| “Alege responsabil cariera!” | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
2. | Activități de compensare |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2.1 | Recensământ pentru identificarea și înregistrarea copiilor și tinerilor din afara școlii. | 36 | x |
|
|
| x |
|
|
| x |
|
|
|
2.2 | Activități de reintegrare școlară – acordarea de pachete educaționale, lectorate, invitații la activitățile extracurriculare derulate în școală | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
3 | Digitalizarea procesului educațional |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.1 | Opțional la clasele de gimnaziu | 36 | x | x | x |
| x | x | x |
| x | x | x |
|
3.2 | Amenajarea Clubului Elevilor | 36 | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
3.3 | Dotarea cu echipamente și materiale necesare proiectului | 36 | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
4. | Administrare de grant
| 36 | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x | x |
*Se numerotează sub forma Categoria principală. Numărul activității (de exemplu, III.2 semnifică activitatea numărul 2 propusă în cadrul categoriei principale III). În
cazul în care în cadrul categoriilor de activități (I.-.VII) este prevăzută o singură activitate, atunci numărul categoriei devine numărul activității.
UNITATEA DE ÎNVĂȚĂMÂNT | REPREZENTANT LEGAL |
Denumire: Școala Gimnazială „Constantin Rotaru” sat Târzii | Nume, prenume: Bocan Jean Constantin Funcție:Director Semnătura și ștampila: |